Nástroje, které sledují chování návštěvníků webu? Zkusili jsme je

Pokud chcete optimalizovat web, je důležité vědět, jak uživatelé s vašimi stránkami opravdu interagují. Jak to zjistit? Používejte nástroje, které umožňují sledovat chování návštěvníků webu. Poradíme vám, zda stačí free verze nebo si budete muset připlatit.

Zaznamenat pohyb návštěvníků na webu můžeme několika způsoby. Jde to pomocí nahrávek nebo takzvaných heatmap, které umí graficky znázornit, kam a jak často uživatelé na webu klikají a kam scrollují. Díky nahrávkám se můžete podívat na záznam toho, co uživatelé na vaší stránce dělali. Pak lze například snadno odhalit problémy, na které narazili třeba při vyplňování formuláře nebo průchodu košíkem.

Dlouhodobě oblíbený Hotjar

Asi nejznámějším hráčem na trhu je webová aplikace Hotjar, která je k dispozici už od roku 2014. Umožňuje sledovat pohyb návštěvníků na vašem webu a pomáhá rozšířit pohled na data z Google Analytics o reálnou uživatelskou zkušenost. Využívat můžete nejen heatmapy a nahrávky, ale i webové dotazníky a ankety či sbírání zpětné vazby přímo od uživatelů webu.

Pokud jste zvyklí Hotjar využívat, možná jste zaznamenali omezení bezplatné verze. Pro již existující účty došlo k zúžení možností od 1. července 2022. Proto jsme se rozhodli porovnat Hotjar s alternativním nástrojem Microsoft Clarity, který lze používat zdarma.

Hotjar představil nové cenové modely

Heatmapy a Recordings (nahrávky) jsou nyní součástí produktu Hotjar Observe a cena je závislá na počtu sessions, které chcete zachytit. Session je doba/relace, po kterou jedinečný uživatel interaguje se stránkami na vašem webu. U bezplatné verze nyní získáte maximálně 35 sessions za den.

Pokud jde o dotazníky, Hotjar nově sloučil Surveys a Feedback do samostatného produktu Hotjar Ask, v němž se cena odvíjí od počtu odpovědí, které chcete získat. Nově tak u dotazníků nemůžete sbírat neomezené množství odpovědí jako dříve, ale jste limitovaní zakoupenou verzí produktu. V bezplatné verzi sesbíráte maximálně 20 odpovědí za měsíc, což může výrazně zpomalit váš výzkum.

Obě verze produktů, Ask i Observe, mají základní (a nyní již hodně omezenou) verzi zdarma, ale další varianty Plus, Business a Scale plans už jsou placené.

Aktuální ceník verze Observe k 1. 11. 2022, při platbě na rok ušetříte 20 % z ceny.
Aktuální ceník verze Ask k 1. 11. 2022, při zaplacení ročního tarifu vyjde o 20 % levněji.

Výhody Hotjaru

  • Je to velmi dobře známá, od roku 2014 fungující platforma, kterou nyní využívá přes 730 000 webů ve více než 180 zemích světa.
  • V rámci heatmap nabízí navíc možnost sledovat pohyb kurzoru uživatele.
  • U heatmap umožňuje funkci Retake Screenshot, která se obzvlášť hodí u webů, kde se něco postupně vykresluje JavaScriptem. Tím zabrání vzniku prázdného místa na heatmapě.
  • Kromě nahrávek a heatmap nabízí také možnost vkládat dotazníky na váš web a zjišťovat zpětnou vazbu od návštěvníků stránek.
Ukázka heatmapy, kde je vidět, kam uživatelé klikají na webu databy.io.
Ukázka dotazníku, který je umístěný na webu databy.io.

Ukázka widgetu na zjišťování zpětné vazby na webu.

Nevýhody Hotjaru

  • Bez placené verze už nezískáte tolik dat a musíte déle čekat.
  • Nemá přímou integraci s Google Analytics. Na YouTube kanálu můžete najít tutoriál, jak si tyto nástroje propojit a využívat je společně.
  • Bezplatná verze Observe vám dovolí zaznamenat maximálně 35 sessions za den, verze Plus je limitovaná na 100 sessions denně.
Přehled cen u verze Observe
  • V základní verzi produktu Ask můžete nasbírat pouze 20 odpovědí za měsíc a mít v jeden čas aktivní jen tři různé dotazníky. Ani verze Plus není s 250 odpověďmi za měsíc úplné terno.
Přehled cen u verze Ask

Naděje jménem Microsoft Clarity

Zdarma dostupné Clarity zatím nabízí pouze dva hlavní nástroje – heatmapy a nahrávání. Microsoft ho představil v říjnu 2020 a postupně zlepšuje a zapracovává další a další možnosti. Například ještě před pár měsíci byl nástroj použitelný spíše pro jednotlivce, ale nyní už můžete své projekty sdílet i s kolegy nebo klienty.

Výhody Clarity

  • Je kompletně zdarma. Pokud pracujete s webem s menší návštěvností a/nebo máte menší rozpočet, je Clarity skvělou volbou.
  • Je přehledný a vše najdete na jednom místě. Na dashboardu vidíte website overview, nahrávky a heatmapy.
  • Nabízí možnost filtrovat heatmapy podle zdrojů návštěvnosti. Tak si můžete zobrazit například to, jak se chovali pouze návštěvníci z kampaní.
  • Máte možnost zobrazit si oblasti, na které uživatelé nejvíce klikají.
Jak často návštěvníci klikají na prvky v dané oblasti? (obrázek jsme rozmazali pro ochranu klientských dat)

Nabízí zajímavý úvodní přehled s užitečnými údaji:  

  • „dead clicks“, při nichž uživatel kliká na nějaký prvek, ale nic se nestane
  • oblíbené stránky
  • přehled prohlížečů a zařízení, ze kterých uživatelé přišli
  • odkazy, ze kterých přišli
  • JavaScriptové errory.
Ukázka website overview v Microsoft Clarity.
Ukázka Google Analytics dashboardu v Microsoft Clarity.
  • Máte možnost přímé integrace s Google Analytics, GA dashboard je přímo v Microsoft Clarity.

Nevýhody Clarity

  • Chybí dotazníky a možnost sběru feedbacku přímo od uživatelů webových stránek. Možná to ale Clarity do budoucna přidá.
  • Heatmapu můžete stáhnout jako .png nebo .csv, nicméně na staženém obrázku se dobře nezobrazují místa, kam uživatelé klikají. Je zde velký rozdíl proti tomu, co vidíte přímo v Clarity.

Jaký nástroj vám doporučíme?

Je jasné, že Hotjar i Clarity mají své výhody a nevýhody. Záleží hlavně na tom, s jakými webovými stránkami pracujete a jaké jsou vaše cíle a rozpočet. Pokud hledáte bezplatnou možnost, jak sledovat pohyb návštěvníků vašeho webu, Clarity vám může vytrhnout trn z paty. V PORTĚ v posledních měsících Clarity hojně testujeme a baví nás jeho posun a postupné vylepšování.

Hledali jsme bezplatné alternativy také pro Surveys, ale zatím jsme nenašli nic, co by splňovalo naše požadavky. Alternativní nástroje často nenabízí možnost dotazníků nebo mají příliš omezené funkce. Máte osvědčený tip? Budeme rádi, když nám dáte vědět na info@portadesign.cz.

Denisa Jakubík
Analyzuje a navrhuje weby. Snaží se hledat uživatelsky přívětivější řešení a využívá k tomu svoji neodbytnou touhu věci zlepšovat.
1. 11. 2022
Denisa Jakubík
Baví vás to? Pošlete to dál
Speak English?
Speak English?

Linkedin

Facebook

Instagram

Behance

Linkedin

Facebook

Instagram

Behance

Linkedin

Facebook

Instagram

Linkedin

Facebook

Instagram