Optimalizovaný web na Shoptetu aneb zlatý důl pro váš byznys (II. část)
18. 5. 2023
Nástroje, které sledují chování návštěvníků webu? Zkusili jsme je
1. 11. 2022
Pokud chcete optimalizovat web, je důležité vědět, jak uživatelé s vašimi stránkami opravdu interagují. Jak to zjistit? Používejte nástroje, které umožňují sledovat chování návštěvníků webu. Poradíme vám, zda stačí free verze nebo si budete muset připlatit.
Zaznamenat pohyb návštěvníků na webu můžeme několika způsoby. Jde to pomocí nahrávek nebo takzvaných heatmap, které umí graficky znázornit, kam a jak často uživatelé na webu klikají a kam scrollují. Díky nahrávkám se můžete podívat na záznam toho, co uživatelé na vaší stránce dělali. Pak lze například snadno odhalit problémy, na které narazili třeba při vyplňování formuláře nebo průchodu košíkem.
Asi nejznámějším hráčem na trhu je webová aplikace Hotjar, která je k dispozici už od roku 2014. Umožňuje sledovat pohyb návštěvníků na vašem webu a pomáhá rozšířit pohled na data z Google Analytics o reálnou uživatelskou zkušenost. Využívat můžete nejen heatmapy a nahrávky, ale i webové dotazníky a ankety či sbírání zpětné vazby přímo od uživatelů webu.
Pokud jste zvyklí Hotjar využívat, možná jste zaznamenali omezení bezplatné verze. Pro již existující účty došlo k zúžení možností od 1. července 2022. Proto jsme se rozhodli porovnat Hotjar s alternativním nástrojem Microsoft Clarity, který lze používat zdarma.
Heatmapy a Recordings (nahrávky) jsou nyní součástí produktu Hotjar Observe a cena je závislá na počtu sessions, které chcete zachytit. Session je doba/relace, po kterou jedinečný uživatel interaguje se stránkami na vašem webu. U bezplatné verze nyní získáte maximálně 35 sessions za den.
Pokud jde o dotazníky, Hotjar nově sloučil Surveys a Feedback do samostatného produktu Hotjar Ask, v němž se cena odvíjí od počtu odpovědí, které chcete získat. Nově tak u dotazníků nemůžete sbírat neomezené množství odpovědí jako dříve, ale jste limitovaní zakoupenou verzí produktu. V bezplatné verzi sesbíráte maximálně 20 odpovědí za měsíc, což může výrazně zpomalit váš výzkum.
Obě verze produktů, Ask i Observe, mají základní (a nyní již hodně omezenou) verzi zdarma, ale další varianty Plus, Business a Scale plans už jsou placené.
Aktuální ceník verze Observe k 1. 11. 2022, při platbě na rok ušetříte 20 % z ceny.
Aktuální ceník verze Ask k 1. 11. 2022, při zaplacení ročního tarifu vyjde o 20 % levněji.
Ukázka heatmapy, kde je vidět, kam uživatelé klikají na webu databy.io.
Přehled cen u verze Observe
Přehled cen u verze Ask
Zdarma dostupné Clarity zatím nabízí pouze dva hlavní nástroje – heatmapy a nahrávání. Microsoft ho představil v říjnu 2020 a postupně zlepšuje a zapracovává další a další možnosti. Například ještě před pár měsíci byl nástroj použitelný spíše pro jednotlivce, ale nyní už můžete své projekty sdílet i s kolegy nebo klienty.
Nabízí zajímavý úvodní přehled s užitečnými údaji:
„dead clicks“, při nichž uživatel kliká na nějaký prvek, ale nic se nestane
oblíbené stránky
přehled prohlížečů a zařízení, ze kterých uživatelé přišli
odkazy, ze kterých přišli
JavaScriptové errory.
Ukázka website overview v Microsoft Clarity.
Ukázka Google Analytics dashboardu v Microsoft Clarity.
Máte možnost přímé integrace s Google Analytics, GA dashboard je přímo v Microsoft Clarity.
Je jasné, že Hotjar i Clarity mají své výhody a nevýhody. Záleží hlavně na tom, s jakými webovými stránkami pracujete a jaké jsou vaše cíle a rozpočet. Pokud hledáte bezplatnou možnost, jak sledovat pohyb návštěvníků vašeho webu, Clarity vám může vytrhnout trn z paty. V PORTĚ v posledních měsících Clarity hojně testujeme a baví nás jeho posun a postupné vylepšování.
Hledali jsme bezplatné alternativy také pro Surveys, ale zatím jsme nenašli nic, co by splňovalo naše požadavky. Alternativní nástroje často nenabízí možnost dotazníků nebo mají příliš omezené funkce. Máte osvědčený tip? Budeme rádi, když nám dáte vědět na info@portadesign.cz.
18. 5. 2023
2. 5. 2023
1. 11. 2022
27. 9. 2022
10. 6. 2022
30. 5. 2022
20. 4. 2022
6. 4. 2022
28. 2. 2022
3. 8. 2021
22. 2. 2021
19. 1. 2021
4. 12. 2020
8. 9. 2020
25. 6. 2020
13. 1. 2016
9. 2. 2015
21. 3. 2013
25. 11. 2012
25. 9. 2012
20. 6. 2012
7. 5. 2012