Jak nezaplatit draze za slevu na e-shopu

Blíží se doba Vánoc, a tak všichni začínáme horečně nakupovat dárky pod stromeček. Cyber Monday, Black Friday, doručení do Vánoc… Všechna tato hesla se na nás v nejbližší době budou valit ze všech stran. A nejspíš se už valí!

Pokud jste jedni z těch šťastlivců, kteří mají dárky schované pod postelí už od září, tak vás to vůbec nerozhodí.

Tento článek však není určen jenom pro ty z nás, kteří nakupují na poslední chvíli. Je pro vás všechny, co nakupujete na e-shopech. Chceme vám připomenout, na co je třeba dávat při nákupech pozor. Člověk totiž pod nátlakem vánočních nákupů nemusí být tolik obezřetný. Tak ať máte z vánočních nákupů radost (ne starost). A pozitivní uživatelský zážitek. 

Pojďme na to.

Slevy – opravdu ušetřím, když nakoupím na Black Friday? 

Díky EU nás už e-shopy se svými fiktivními slevami nenapálí. E-shopy totiž podle legislativy musí zobrazit nejnižší částku, za kterou se zboží prodávalo za posledních 30 dnů. Nemůže se proto stát, že jeden týden se zboží prodává za 1 200 Kč, druhý týden za 1 000 Kč a pak ho těsně před Black Friday navýší na 1 400 Kč, aby vám k tomu následně dali super slevu 400 Kč. Detailně jsme se tomu věnovali v tomto článku.

Ukázka práce se slevou na zalando.com, kde se cena během 30 dnů 2krát změnila

Ověřte si, že vás e-shop se slevou netahá za nos. Pro srovnání jsme vybrali LEGO DUPLO Parní vláček: 

  • Web hlidacshopu.cz  sleduje vývoj cen na vybraných českých e-shopech. Můžete si srovnat, jak se cena měnila v čase a zda nakupujete za cenu se slevou, nebo ne. Pokud nakupujete elektroniku,  najdete tam silné zastoupení různých e-shopů včetně Alzy, TSBohemia.cz, Datartu a dalších.
Jak se vyvíjela cena u Duplo vláčku na Alza.cz od roku 2018 do listopadu 2024


  • Na Heureka.cz si snadno zobrazíte graf s vývojem cen. Stačí, když sjedete pod výpis nabídek. Nekontrolujete sice každý e-shop individuálně, nicméně získáte alespoň orientační přehled, jak se cena produktu dlouhodobě pohybuje.
Ukázka grafu na Heureka.cz s vývojem cen u Duplo vláčku

E-shop má viditelné kontakty, nenakupujte na nevěrohodných e-shopech 

Chcete udělat radost babičce krémem, který prodává jeden jediný e-shop? Už to je první varovný majáček, že něco nemusí být v pořádku. Ale když ona ho moc chce, pomáhá jí na klouby… A tak zvažujete, jestli máte na pochybném e-shopu nakoupit, nebo raději vymyslet něco jiného. 

8 tipů pro bezpečnější nákup na e-shopu

  1. Na e-shopu jsou viditelné kontakty – telefonní kontakt v horní liště s informací, kdy můžete zavolat. Nebojte se telefon použít. Využijte také online chat – pokud e-shop nabízí online chat, napište a zeptejte se na produkty. Můžete namítat, že v době umělé inteligence vám chatbot může odpovědět nakrásně stejně jako člověk a nezjistíte nic. Z pár odpovědí ale už můžete nabýt dojmu, zda tu chcete nakoupit nebo to zavání podvodem. 
  2. Podívejte se na hodnocení e-shopu z poslední doby - Heureka, Google, Facebook 
  3. Na e-shopu hledejte odznáček Heureka a označení Ověřeno zákazníky – to znamená, že na e-shopu za posledních 180 dnů nakoupilo dostatek spokojených zákazníků, což pro vás představuje určitou jistotu. Zlatá barva odznáčku navíc říká, že těch spokojených uživatelů bylo opravdu hodně.
  4. Podmínky vrácení zboží jsou snadno dohledatelné a rozumíte jim někdy vrácení zboží může být pěkný oříšek. Pokud váháte, zda nebudete muset produkt vracet, přečtěte si ještě před nákupem opravdu pozorně podmínky vrácení zboží.
  5. Projděte další certifikáty a ocenění, které ověřují kvalitu e-shopuObchodník roku, ShopRoku, APEK atd. Tady jen dávejte pozor na „pseudo“ certifikáty, které si e-shopy pod vlastním jménem vytváří samy. 
  6. Metody dopravy a platby jsou snadno dohledatelné a rozumíte jim – často je najdete v patičce.
  7. V případě platby online probíhá transakce přes ověřené platební brány – neplaťte přes platební bránu, která se vám zdá pochybná. 
  8. Projděte si obchodní podmínky –  sice se jedná o nezajímavé čtení, ale pokud jste na pochybách, alespoň zběžně si je projděte
Hledejte na e-shopu označení Ověřeno zákazníky v modré nebo zlaté barvě.

Pojďme se podívat na e-shop, který to má nastaveno správně: Je to Ovečkárna, finalista soutěže ShopuRoku, a to již několikátý rok v řadě.

  • Viditelné kontakty v horní liště 
  • Odznáček Heureka Ověřeno zákazníky, zlatý (Yes!)
  • Online chat, kde mi poradí 
  • Ocenění ShopRoku, udržitelný e-shop a certifikace 
  • Metody dopravy a platby jsou viditelné v patičce 
  • Ověřená platební brána GoPay 
  • Obchodní podmínky a vrácení zboží jsou snadno dohledatelné v patičce

Cena dopravy aneb doprava zdarma

Pokud nakupujete větší nebo dražší dárky, mrkněte se, zda e-shop nenabízí dopravu zdarma od určité částky. Majitelé e-shopů (většinou) už pochopili, že my Češi jsme na cenu dopravy citliví, a líbí se nám, když je něco zdarma. Informace o výhodné dopravě proto zobrazují zřetelně tak, abyste je nepřehlédli. Ale přesto. 

Kde info o dopravě zdarma nejčastěji najdete: 

  • Na homepage pod bannerem 
  • V horní liště – tam ji většinou e-shopy umisťují v době, kdy běží akce
  • Na detailu produktu – hledejte ji někde blízko tlačítka košíku 

Pokud ji nenajdete ani na jednom z těchto míst, tak zapátrejte v patičce, zda neuvidíte stránku věnovanou dopravě. Nenajdete-li informaci na žádném z těchto míst, pak vás zklamu. Váš e-shop dopravu zdarma nenabízí. 

Doprava zdarma nemusí hrát prim 

Hurá! Našli jste e-shop s dopravou zdarma. Ještě se neradujte. Někdy cena dopravy je vykoupená dražší cenou produktu. Ideálně si před zakoupením produktu na vybraném e-shopu zadejte produkt do srovnávače. Já používám například Heureku. Ověřím si, zda cena plus mínus odpovídá ceně na jiných e-shopech včetně dopravy.

Srovnání cen na Heureka.cz včetně recenzí, informací o skladovosti a dopravě zdarma.

Všímejte si dalších benefitů

Některé e-shopy umí nabízet „lepší“ služby, než je jen cena dopravy zdarma. Záleží samozřejmě na povaze dárku, který kupujete. Ale je dobré si udělat menší „research a projít si více e-shopů. Můžete být mile překvapeni, že sice na jednom e-shopu budete mít dopravu zdarma, ale na druhém vám k tomu nechají zdarma vyrýt iniciály.

Jaké výhody se vyplatí sledovat

  • Dárek – Čti skutečně dárek, a ne něco, čeho se chce e-shop zbavit. 
  • Prodloužená záruka.
  • Možnost vrácení až po Vánocích – není to samozřejmost.
  • Konzultace – Vybíráte pro babičku notebook a bojíte se, že vám bude volat každou chvíli, že s tím neumí a potřebuje pomoct? Potom možná oceníte, že k tomu dostane „tutorial pro prarodiče“, jak zacházet se zařízením moderní doby. 
  • Vánoční balení – ideální pro ty, kteří dárky neradi balí sami. Není krásné dostat už zabalený dárek přímo od pošťáka?
Na apple.com si můžete bezplatně přidat gravírování ke sluchátkům AirPods 4.

Pozor, ať neodkliknete automaticky předvybranou platbu

Většina e-shopů sice na první místo dává platbu online kartou, ale neplatí to u všech. Můžete se setkat s předvybraným převodem na účet, který sice bývá zdarma, ale taky vám může hezky zpozdit zásilku o pár dnů, a to v posledním týdnu před Štědrým večerem fakt nechcete. 

A pak tu jsou takové kuriozity jako předvybraná platba dobírkou za lidových 49 Kč, se kterou se setkáte na e-shopu www.megaknihy.cz.

Pozor na předvybranou platbu dobírkou, než odkliknete odeslání své objednávky.

Žádné předvybrané doplňkové služby 

Asi za to může Alza! Vždycky, když vidím v košíku dodatečné služby, procházím je pro jistotu dvakrát, zdali mi tam nepřidali něco, co já nechci, avšak prodejce mi to účtovat chce. Věřím, že v dnešní době se s tímto nekalým chováním již nesetkáte, ale buďte obezřetní!

Doplňkové služby na Alza.cz v prvním kroku košíku. Automaticky nabízí před Vánoci výměnu nevhodného dárku do 31. 1.

Hlavně nikam nespěchat

Teď už víte, na co si dát pozor při nákupech online. Vyplatí se nespěchat a věnovat trochu času navíc tomu, abyste se s e-shopem seznámili. Srovnávejte, ale neberte nízkou cenu jako jediné hodnotící kritérium. Čtěte recenze a celkově dávejte pozor, co odsouhlasíte. Nakupte dobře a užijte si Ježíška. 

Erika Šimůnková
Sleduji a analyzuji chování uživatelů na webu. Dávám klientům doporučení jak optimalizovat web, aby se z jejich návštěvníků stali zákazníci.
27. 11. 2024
Erika Šimůnková
Baví vás to? Pošlete to dál
Speak English?
Speak English?

Linkedin

Facebook

Instagram

Behance

Linkedin

Facebook

Instagram

Behance

Linkedin

Facebook

Instagram

Linkedin

Facebook

Instagram