Nástroje, které sledují chování návštěvníků webu? Zkusili jsme je
1. 11. 2022
Nová směrnice pro e-shopy: Konec umělému navyšování cen
28. 2. 2022
Umělé navýšení cen před slevami? Této praktice některých e-shopů pravděpodobně odzvonilo. Evropská unie chce e-shopy dotlačit k větší transparentnosti. Od 28. května 2022 má i v České republice začít platit nová směrnice o ochraně spotřebitele. Vypočítávání slev se bude nově řídit jasně danou metodikou a ohlídat bude třeba i uživatelské recenze či řazení produktů ve vyhledávání.
Dosud bylo běžnou praxí kouzlit s cenami a slevami v rámci výprodejů nebo třeba před nákupním svátkem Black Friday. E-shopy často na poslední chvíli uměle zvýší ceny, aby následně mohly nabízet lákavé (a nereálné) slevy. Jiným trikem prodejců je počítat slevu z doporučené maloobchodní ceny, za kterou ale zboží nikdy nenabízeli.
Výši reálných slev lze už nyní hlídat pomocí Hlídačshopů.cz
Evropská směrnice si klade za cíl větší transparentnost internetového nakupování a eliminaci nekalých praktik. Nová metodika pro výpočet slev je jasná: jako původní přeškrtnutá cena zboží musí být uvedena nejnižší částka, za kterou se zboží prodávalo minimálně v posledních 30 dnech. Z této částky se pak vypočítá sleva.
Ukažme si to na příkladu e-shopu, který prodává sluchátka:
Ukázka výpočtu slevy podle nových pravidel
Uživatelské recenze a hodnocení často přispívají k nákupnímu rozhodnutí ostatních zákazníků. Toho jsou si e- shopy dobře vědomy a přizpůsobují tomu své marketingové praktiky. Mnohá hodnocení a recenze produktů ale nemusí pocházet od skutečných spotřebitelů nebo jsou zcela falešné.
A právě s tímto přístupem chce nové nařízení také skoncovat. Každý e-shop využívající hodnocení od zákazníků bude mít nově povinnost: prokázat pravost těchto recenzí a pohlídat, že skutečně pochází od spotřebitelů, kteří zakoupili zboží nebo použili službu.
Jak to udělat? To už nechává směrnice na jednotlivých e-shopech. Nabízí se řešení umožnit psaní recenzí pouze přihlášeným nakupujícím.
Přehled, co musí splňovat systém ověřování recenzí
Na pořadí záleží
Směrnice zasahuje i do způsobu, jakým na e-shopech nebo srovnávačích zboží funguje řazení produktů od různých obchodníků. Běžně se setkáváme s řazením od nejlevnějšího nebo nejdražšího.
Nicméně už řazení podle oblíbenosti, relevance či doporučení může být zavádějící. A právě proto, že největší pozornost zákazníků je upřena na top produkty, vzniká zde povinnost informovat uživatele, podle jakého klíče mu e-shop produkty zobrazuje a zda jsou výsledky vyhledávání ovlivněny placenou reklamou.
Jak e-shopy dodržují nová nařízení, bude kontrolovat Česká obchodní inspekce. Při kontrole musí být e- shopy doložit, že nemanipulují se slevami, jak ověřují pravost uživatelských recenzí a podle jakého systému řadí produkty.
V případě porušení pravidel pak mohou přijít nemalé pokuty. Ty by mohly dosáhnout alespoň 4 procent ročního obratu e-shopu v daném členském státě či alespoň 2 miliony euro. Rozhodně tedy doporučujeme všem e-shopům tuto směrnici nepodcenit a připravit se na ni.
Zjišťovali jsme, jak se na změny chystají poskytovatelé e-shopových řešení na míru. Shoptet už se na implementaci změn postupně připravuje. V nastavení zatím upravili tooltip (nápovědu) u Standardní ceny, aby bylo jasné, jakou hodnotu správně vkládat. Chystají i zaznamenávání změn cen, aby bylo možné je v rámci kontroly prokázat. Do budoucna se chystají i další úpravy – například pro vkládání uživatelských recenzí.
Od Upgates jsme do data vydání tohoto článku zatím nedostali žádnou odpověď, jakmile získáme nějaké informace, text aktualizujeme.
Chcete se o směrnici dozvědět víc? Celé její znění v angličtině najdete zde.
1. 11. 2022
27. 9. 2022
10. 6. 2022
30. 5. 2022
20. 4. 2022
6. 4. 2022
28. 2. 2022
3. 8. 2021
22. 2. 2021
19. 1. 2021
4. 12. 2020
8. 9. 2020
25. 6. 2020
13. 1. 2016
9. 2. 2015
21. 3. 2013
25. 11. 2012
25. 9. 2012
20. 6. 2012
7. 5. 2012