V roce 1990 založil Zdeněk Jahoda firmu Emco, jejíž název vznikl spojením počátečního písmena jména jeho syna Martina (Em) a anglického názvu společnosti (Company). Zhruba o 33 let později jsme s Emcem začali spolupracoat my, abychom jim pomohli sjednotit online prezentaci.
Pojďme ale postupně: Na začátku stály od sebe oddělené prezentační weby
a e-shopy pro CZ a SK na platformě Wordpress, která už postupně přestávala stačit současným požadavkům. Zároveň měl klient poměrně jasnou představu, na jaké platformě by měl e-shop běžet a jaké funkcionality by měl mít.
Volba platformy nakonec padla na Shoptet Premium.
Při tvorbě prototypů jsme museli zohlednit spojení prezentační a e-shopové části, s hlavním důrazem na tu e-shopovou, a zároveň podchytit nové funkcionality webu v kombinaci s omezeními platformy. Pochopitelně jsme dbali také na responzivitu, protože mobilní verzi dnes využívá většina uživatelů.
Nakonec po několika kolech iterací vzniklo 48 typových stran prototypu.
U tvorby grafiky jsme navázali vizuální styl nastavený pro sociální sítě a obalové materiály. I když u e-shopu nejde primárně o hravost designu, snažili jsme se i tam dostat trochu toho tepla domova a příjemný pocit z rodinné firmy.
Grafický koncept jsme postavili na hřejivých tónech, chutných ingrediencích, ale i rodinné atmosféře. Celkem v grafice vzniklo přes 40 typových stran, které mohly přejít do další fáze, ale vy se ještě chvíli kochejte.
Emco Klub je věrnostní systém navržený jako rozšíření pro e-shop postavený na platformě Shoptet. Srdcem řešení je mikroslužba, která prostřednictvím Shoptet API zajišťuje automatizovaný export objednávek do ERP systému klienta, správu věrnostního klubu, tagování a hodnocení článků. Celé řešení běží v cloudu, je plně automatizované a navržené tak, aby rostlo spolu s byznysem. Klient tak získal spolehlivé propojení mezi e-shopem, ERP systémem a nástroji pro budování vztahu se zákazníky.
Součástí systému je také přehledná administrace, která umožňuje snadné ovládání – například při správě bodů, článků nebo zákaznických účtů. Díky modulární architektuře lze rychle přidávat nové funkce nebo jazykové verze. Emco Klub tak pomáhá e-shopu nejen efektivněji fungovat, ale i lépe pečovat o zákazníky a budovat jejich loajalitu.
V rámci napojení e-shopu na ERP systém byl implementován mechanismus pro automatizovaný přenos dat o objednávkách. Cílem tohoto napojení je zajistit, aby byl ERP systém pravidelně a spolehlivě zásobován aktuálními informacemi o nových objednávkách, a to včetně jejich obsahu, poplatků, zákaznických údajů i případných slev.
Export probíhá dvěma způsoby:
Data při exportu byla původně generována ve strukturovaném CSV formátu a ukládána na předem stanovené místo (např. FTP server), odkud si je ERP systém přebíral ke zpracování.
Klient po roce přešel na novou implementaci ERP, která umožnila export objednávek do systému prostřednictvím API endpointu. Díky robustní architektuře řešení bylo možné během krátké doby provést úpravy, aby bylo možné využívat nové rozhraní ERP.
Exportovaný soubor zahrnuje více typů informací:
V systému je zohledněn i způsob, jakým se pracuje se slevami – buď se rozpočítají mezi jednotlivé produkty v rámci objednávky, nebo se zanesou jako samostatná položka, pokud jde o specifický typ poukazu. Toto chování bylo navrženo tak, aby vyhovovalo účetnímu zpracování v ERP a umožňovalo jasnou dohledatelnost.
Celý exportní mechanismus byl navržen s důrazem na modularitu, přehlednost, snadnou údržbu a s ohledem na možné budoucí rozšíření nebo přizpůsobení konkrétním požadavkům různých ERP systémů.
Aktualizace: Klient po roce přešel na novou implementaci ERP, která umožnila export objednávek do systému prostřednictvím API endpointu
Zásadní bylo převést všechna data z původního WooCommerce systému na Shoptet Premium. Import dat bylo potřeba řešit jak z pohledu produktů, tak z pohledu zákazníků. Detailně rozebereme oba pohledy níže.
Na začátku jsme vyexportovali všechny informace o produktech, se kterými se běžně u e-shopů setkáváme (fotografie, ceny, popisky, URL ap.) a upravili jsme je do požadovaného formátu pro Shoptet. Zároveň jsme řešili oddělení dat z jednoho webu do dvou jazykových mutací - CZ a SK. Všechna data v CZ a SK se totiž ukládala dohromady, a proto jsme je museli oddělit do dvou samostatných e-shopů.
V rámci převodu jsme řešili správný import dvou cenových hladin. Uživatel musí vždy vidět obě ceny: klubovou a běžnou, a to bez ohledu na to, jestli je zaregistrovaný. V rámci Shoptetu bylo potřeba založit dvě zákaznické skupiny, k nim přiřadit správné ceníky a tyto ceníky naimportovat. Následně jsme po spuštění řešili založení třetí cenové skupiny pro zaměstnance Emca.
Ve WooCommerce se klubové ceny produktů do exportů přepočítávaly na základě měnového kurzu. Tyto ceny ale neodpovídaly skutečným cenám zobrazeným na e-shopu. Bylo tudíž nutné použít jiný zdroj dat pro správný import klubových cen. V tomto případě jsme zvolili Google feed pro nákupy.
V původním řešení byly parametry produktů součástí prostých popisků, a proto podle nich nebylo možné filtrovat. Museli jsme vytvořit skript, který popisky u jednotlivých produktů projde a přiřadí je do tabulky k importu. Díky tomu jsme ke každému produktu doplnili parametry, podle nichž se dá v kategoriích filtrovat. Uživatelé si nově mohou vyfiltrovat produkty například bez cukru, palmového oleje atd., což v původním řešení nešlo.
Stejně jako parametry pro filtrování bylo i složení produktů součástí popisků. My jsme z nich vytvořili uživatelsky přívětivou tabulku s popisnými parametry, která se bude snadno vyplňovat v administraci a ušetří hodiny práce.
Součástí přechodu na nový systém byla i změna struktury produktových kategorií. Produkty jsme podle nové struktury roztřídili do nových kategorií. Tato úprava se prováděla částečně na úrovni importů a částečně v administraci Shoptetu.
Emco má specifický věrnostní program, kde za nákup jednotlivých produktů sbíráte body. Museli jsme vymyslet, jakým způsobem se budou body přiřazovat k produktům. Po několika kolech návrhů jsme dospěli k následujícímu funkčnímu řešení.
V naší mikroslužbě máme staženy všechny produkty a právě zde se spravují i body věrnostního programu. Při založení nového produktu jej zároveň nahrajeme do mikroslužby, kde se vzorečkem nastaví počet bodů, který uživatel získá za nákup produktu. Funguje je to jako taková pojistka, aby se nestalo, že za nákup produktu uživatel nedostane žádný bod. V případě, že přepočet vzorečkem neodpovídá požadovanému bodovému systému, může jej administrátor upravit. Změna se pak okamžitě projeví na e-shopu v detailu produktu.
Z původního řešení jsme body vyexportovali, hromadně je nahráli do mikroslužby a tu následně propojili se Shoptetem.
Body se uživateli sčítají a ve svém profilu okamžitě vidí stav bodového konta:
Tímto se dostáváme ke gró věrnostního systému. Uživatelé si postupně střádají bodíky, které pak mohou vyměnit za dárky z Emco klubu. Jedná se o speciální kategorii, kde se produkty nedají pořídit za peníze, ale pouze za věrnostní body. Podobně jako u běžného produktu za peníze, máme v naší mikroslužbě vytvořený produkt a k němu přiřazené body. Na detailu produktu zobrazujeme body místo ceny. Bohužel jsme v tomto okamžitu narazili na omezení Shoptetu, který neumí zobrazit produkt s nulovou hodnotou, ale i toto se podařilo vyřešit.
Dále jsme nastavili doporučení produktů za body přímo v košíku uživatele tak, aby se uživateli zobrazovaly jen produkty, na které má nárok. Na pozadí proběhne kontrola stavu bodového konta uživatele, dle něj se v prvním kroku košíku uživatel dozvídá celkový počet bodů, jaké produkty za věrnostní body má v košíku a jaké si může ještě dovolit přidat.
Zákaznická databáze uživatelů Emca přesahovala 100 tisíc kontaktů. Pracovali jsme tedy s poměrně velikou základnou uživatelů, kterou bylo potřeba správně naimportovat.
V původním WooCommerce řešení byli všichni zákazníci z CZ i SK verze v jedné databázi, tudíž jsme zákazníky museli rozdělit do příslušných jazykových mutací. Problém nastal v okamžiku, kdy chyběl jednotný identifikátor, podle nějž bychom zákazníky mohli roztřídit. Rozhodli jsme se proto rozřadit je podle e-mailové adresy a následně dle PSČ.
Emco mělo klienty pečlivě nastřádané od samotného počátku svého online prodeje a vyskytovala se tam i část kontaktů, která již nebyla aktivní. Export rozčlenili do několika souborů – jednak abychom oddělili aktivní uživatele a jednak abychom úspěšně dokončili přenos docela velkého objemu zákaznických dat.
Data z WooCommerce jsme upravili tak, aby odpovídala požadavkům Shoptetu. Většinou se jednalo o úpravy typu: sloučení jména a příjmení, spojení adresy včetně čísla popisného, nastavení správného formátu telefonního čísla nebo promazání e-mailových adres ve špatném tvaru. Dále jsme zkontrolovali, zda jsou všechna uživatelská data ve správné kategorii – například že telefonní číslo není ve sloupci ulice.
Fakturační údaje zákazníků nebyly provázány s daty z věrnostního programu. V praxi to pro nás znamenalo, že i když jsme rozdělili uživatele podle fakturačních adres, neměli jsme k nim stav uživatelského konta. Tyto údaje jsme propojili tak, aby každý z uživatelů byl ve správné jazykové mutaci na e-shopu i ve správné mikroslužbě.
Tím ale nekončíme, ještě nás u uživatelských dat čeká několik úkolů: Všechny body k zákazníkům jsme hromadně naimportovali do naší mikroslužby. Zajistili jsme tak provázanost Shoptetu s mikroslužbou, a aby byl stav bodového konta vždy aktuální. Dále jsme řešili logiku, kdy má dojít k přičtení bodů za nákup a odečtení bodů za výměnu dárků v Emco klubu.
Klient měl na začátku velmi dobře sepsanou specifikaci a definované požadavky na Shoptet Premium. Maximum požadavků klienta jsme se snažili vyřešit přímo na Shoptetu, ne vždy to ale šlo. V některých situacích jsme proto museli přistoupit k programování na míru. Níže ve stručnosti popíšeme funkce, které jsou užitečné, avšak ve standardním řešení Shoptetu se s nimi nesetkáte (nebo alespoň ne v naší době tvorby e-shopu).
Uživatel ve svém Emco profilu najde:
Všechny tyto přehledy jsme vytvořili na míru a ve standardním Shoptetu Premium je nenajdete.
Uživateli se po přihlášení na úvodní stránce jeho profilu, v detailu produktu a v košíku zobrazují produkty, které by ho mohly zajímat. Zajišťují to widgety, které jsou propojené s informacemi o uživateli v Sambě.
Pokud uživatel přihlášený není, zobrazuje se výchozí nastavení.
Klient měl přesnou představu, co musí e-shop splňovat. Nicméně ne vždy jsme mohli využít výchozí nastavení Shoptetu. Hledali jsme proto další cesty, jak požadavky klienta realizovat.
Naše řešení často vycházela z výchozího nastavení Shoptetu, které jsme pak dále upravovali.
Na recepty jsme využili klasické články z dílny Shoptetu. Možnosti, jak s nimi dále pracovat, jsou však omezené, proto jsme museli opět trochu kouzlit.
Jak jsme to dokázali? V naší mikroslužbě uchováme informace o článcích a administrátor webu si může ke každému článku vytvořit vlastní štítek a k němu daný článek přiřadit.
Na stránce s receptem najdete také přehledný seznam produktů, které k receptu potřebujete. Vytvořili jsme k tomu „funkci”, která umí zobrazit kartu s produktem. Uživatel se tak snadno proklikne na detail produktu.
Každý recept lze navíc hvězdičkami ohodnotit. Tuto možnost Shoptet Premium vůbec nenabízí. Připravili jsme proto vlastní řešení, které si ukládá hodnocení k receptu a pak jej u každého receptu vypíše.
Přestože jsme si spoustu věcí uměli naprogramovat sami, využili jsme tyto doplňky, protože by jejich programování na míru bylo neefektivní.
Následujícím doplňkům vzdáváme hold:
Vývoj nového webu a e-shopu pro Emco byl strategickým krokem – cílem bylo propojit výkonný prodejní kanál s reprezentativní prezentací lídra českého trhu snídaňových cereálií. Platforma měla sloužit koncovým zákazníkům i obchodním partnerům a stát se klíčovým nástrojem pro další rozvoj značky.
Po zkušenostech s custom řešením na WordPressu jsme zvolili Shoptet Premium. Porta design dokázala proměnit jeho limity v přednosti – naplnila i naše nejnáročnější požadavky s důrazem na funkčnost, výkon a uživatelský komfort.
Spuštěním webu spolupráce nekončí. Porta design se aktivně podílí na jeho dalším rozvoji a přináší inovace, které e-shop posouvají na vyšší úroveň a dlouhodobě podporují náš obchodní růst i spokojenost zákazníků.
Jsme rádi, že jsme mohli spolupracovat se zavedenou českou firmou Emco, kteří jasnou vizi, kam chtějí svou digitální prezentaci posunout. Na konci našeho pracovního maratonu stojí celistvý a funkční ekosystém, jenž propojuje e-shop a prezentační web v české i slovenské jazykové verzi.
E-shop Emco jsme přenesli z WooCommerce na Shoptet Premium, který jsme se neostýchali obohatit o vlastní vývoj na míru, když nám dostupné funkce nestačily.
Celým procesem od UX, grafiku až po programování provedeme i vás. Stačí se ozvat!